CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

30 November 2010

Lengkap Melengkapi


Mmmmm..ada org kata isteri akan melengkapkan apa yg kurang kat suami n suami akan melengkapkan apa yg xlengkap kt isteri..
 .. pnh teringat ceramah semanis kurma tuh..
klo nk banding2 kan..klo amalan ibadah..pandang lah org yg lagi tinggi dr kita, tp klo dr segi zahir + duniawi, pandang lah org yg bwh dr kita..
orang dah kawin ni kene banyak2 syukur pasal Tuhan bukak hati dan izin berijab kabul
sebab?
sebab mereka makin FOKUS lam idup
orang kawin, umur lagi panjangggggg, kesihatan lagi terjamin haaa, jiwa lagi tenanggggg
dan banyak lagi kebaikan..tanya oang asli pun diaorg tahu
bila tanggungjawab tu seolah TERTULIS, black and white, that is my hubby, that is my wife so kesedaran tu kira MACAM RASMI ada.
memang la lojik mula2 ada pemberontakan, nak biasakan mende ttentu amik masa,
nanti lama2 kesedaran tu masuk dan membasuh emosi, kesedaran tu naik tinggi dan kepercayaan tu berubah , semuanya kerna ada fokus
kadangkala sebuah hubungan yang pada kita terlalu sempurna sebenarnya hubungan tulah yg selalunya bermasalah, bukan sekarg maybe akan dtg, bukan kita meminta semua berlaku, mybe diri kita ada juga salahnya, terlalu merasakan diri perfect sampaikn kebajikan yg lain di tolak tepi..
MAYBE ade silapnye dari layan kasih sayang
MAYBE ade silapnya dari percakapan
MAYBE ade silapnya dari perlakuan
MAYBE ade silapnya dari perasaan
(perkara yang selalunye kita semua kena amik serius..memandangkn bila perkahwinan itu telah menyatukan dua hati..maka terdapatlah dua jiwa...xadil kalau sebelah jiwa je yg merasa manisnya perkahwinan..sebelah lagi merana keseorangan)
sifat lelaki n sifat wanita kalau dianalisis ..xjauh beza..sama je..cume konteks suami isteri ni. lebih menekankn soal tanggung jwab lebih besar utk para suami.. bagi isteri sudah tersedia tanggangjwb yang telah dititipkan..jadi terpikir x...sama ada tanggjwb yg telah diberi dilunaskan dengan SEMPURNA....xkan pokok bergoyang kalu xde yang mengoyangknnya..mybe ade dari sesuatu sudut yang kita terlepas pandang membuatkn suami  terasa BEGITU JAUH HATI...rumahtangga kita..kita juga yg kene selamatkan..."Bersatu anda teguh..Bercerai??...jangan lah difikirkan kelak itu yg terjadi..padahal masalah tu x mmerlukn penceraian itu berlaku....tapi jika kita cuba pkrkn sejenak..adakah apa yang dia nak telah dilunaskan dgn sempurna..adakah kerana sebb tersebut dia menjauhkn diri?...kalau aku ditempatnya apa yg aku lakukan maybe lebih teruk dari tu...kdg2 hal yg kecil yg selalu di pandang remeh dalam sebuah rumah tangga tu lah...sebenarnya merupakan "api dalam sekam"...maybe maybe....
andai dengan cara BERBINCANG tidak memberi apa2 makna.. harus lah kita memberi ruang pada diri kita, juga pada diri Suami utk memastikan di mana punca "keretakan rumah tangga yang hampir berlaku itu"...kalau kita sygkn hubungan itu..pupuk lah dgn jiwa kasih syg...pupuklah dgn jiwa keikhlasan..pupuklah dgn jiwa kelembutan...Kasih syg walau pun hakikatnya nmpak KECIL nilainya..namun sebenarnya di situlah bermula segalanya...
p/s: kadangkala kita harus korbankn perasaan kita bagi membahagiakan pasangan kita...tapi sekiranya perasaan sendiri Asyik terkorban...tepuklah dada tanyalah iman...
yerlah hidup ni secara semulajadi , kalo kita berbudi ngan tanah, tanah tau membalas nya..dia tumbuh macam2 tanaman apa kita tanam but MANUSIA Ni kalo kita berbudi esp isteri ..apa di balas dek suami?
so bukan isu ikhlas..itu cuma 'kehairanan' dia jek napa manusia cam tu..kalo dia kenal btul2 siapa manusia, i think jiwa dia leh tenang skit kut
katalah kita jenis mudah senyum..kita epi jek..kita tak kisah dan fokus or pk pasal negatif..kita dok senyumm jek..pas tu kita berselisih ngan soang ni..kita senyum ler walo dia stranger but dia sakit hati..Ooo ko sinis aku ye..apa senyum2? aku de utang ko ke? cengihhhhhhhhh orang tu cam tu..so kita nak rasa camna? memang dia tak mintak kita senyum but itu hak kita dan kita percaya kita tanam padi tumbuh padi but waktu tu kita tanam padi tumbuh King Kong marah2 plak..
wajar ke kita marah? kalo kita marah makna kita tak faham lah  kenapa kita sendiri suke derma or sedekah senyum, kan?
kalo aku kat rumah nak suami reciprocal, aku kene tenguk dalam diri dulu..aku bukan pertikai soal ikhlas but i think maybe cuma sedikit gelojoh dalam mennanti habuan ganjaran perbuatan baik..takyah tunggu2 dia pasti datang , itu janji Allah swt..bukan saya janji tapi pencipta kita haa kan?
latih diri sabar sebab gelojoh tu fitrah manusia bila jadi manusia ok?
pandangan saya lah..saya dah lama kata, orang pompuan 'tokleh' bersendirian..bukan mustahil but terlalu susah berlaku k?
maksud saya pompuan di jadikan bila sudah ada ADAM so maksudnya pompuan di jadikan tu kemudian ada GROUP, paling tidak 2 orang, i.e suami isteri
hehehe..melalut panjang lak aku ni..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...