CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

13 November 2010

Kecewa Seorang Isteri,Kekesalan Seorang Suami

Ketika aku tiba di rumah malam itu sebagai isteri dia melayani makan malam kami,
aku memegang tangannya dan berkata, aku punya sesuatu untuk memberitahunya.
Dia duduk dan makan dengan tenang. Sekali lagi aku melihat ada luka di matanya.
 Tiba-tiba aku tidak tahu bagaimana membuka mulutku ini. Tapi aku harus membiarkan
 dia tahu apa yang aku fikirkan. Aku ingin bercerai .. Aku mengangkat topik tenang.
 Dia nampaknya tidak akan terganggu oleh kata-kataku, tapi ia bertanya lembut, kenapa?
 Aku mengelakkan pertanyaannya. Hal ini membuatnya marah. Dia membuang penyepit dan
berteriak pada aku, anda bukan seorang lelaki! Malam itu, kami tidak berbicara satu sama
 lain. Ia sedang menangis. Aku tahu dia ingin tahu apa yang terjadi dengan perkawinan kami.
 Tapi aku tidak boleh memberikan jawapan yang memuaskan, dia telah kehilangan hatiku yg
telah kuserahkan untuk Dew. Aku tidak mencintainya lagi. Aku hanya kasihan dia! Dengan
perasaan yang amat bersalah, Aku menulis surat perceraian yang menyatakan bahawa dia boleh
memiliki rumah, kereta, dan 30% saham syarikat saya. Ia memandangnya sekilas dan mengoyaknya
jadi beberapa bahagian. Wanita yang telah menghabiskan sepuluh tahun hidupnya dengan aku telah
 menjadi orang asing. Aku merasa kasihan waktunya terbuang, sumber daya dan tenaga tapi aku
tidak bisa mengembalikan apa yang aku katakan kerana aku mencintai Dew begitu mahal.
 Akhirnya ia menangis dengan keras di depanku. Bagi aku, tangisannya merupakan suatu pembebasan.
 Idea perceraian yang terobsesi aku selama beberapa minggu tampak lebih kencang dan lebih jelas
 sekarang. Keesokan harinya, aku kembali ke rumah sangat lewat dan mendapati ia sedang menulis
 sesuatu di meja. Aku tidak makan malam tapi langsung tidur kerana aku penat setelah seharian
sibuk dengan Dew. Ketika aku terbangun, dia masih ada di meja. Aku tidak peduli dan aku berbalik
 dan tertidur lagi. Di pagi hari ia mempersembahkan keadaan perceraiannya: ia tidak menginginkan
apapun dariku, tapi diperlukan notis satu bulan sebelum perceraian. Dia meminta agar dalam satu
bulan kami berjuang balik untuk hidup sebagai kehidupan yang normal mungkin. alasannya sederhana.
 Anak kami akan menduduki peperiksaan dlm masa terdekat dan tidak mahu masalah kami menggangu
pembelajaran anak kami.Ini menyenangkan bagi aku. Tapi ada sesuatu yang pelik, dia meminta aku
untuk mengingati bagaimana aku membawanya ke luar bilik pengantin pada hari perkahwinan kami.
Dia meminta agar setiap hari untuk jangka waktu sebulan itu aku membawanya keluar dari bilik tidur
kami ke pintu depan. Aku fikir dia sudah gila. Hanya untuk hari-hari terakhir kami, aku menerima
permintaannya yang aneh.
Jadi ketika aku melakukan nya pada hari pertama, kami berdua agak canggung. Anak kami menepuk belakang kami,
papa mendukung mama, mesra nya. Kata-katanya membuatku merasa sakit. Dari bilik tidur ke ruang tamu, lalu ke pintu,
 aku berjalan lebih dari sepuluh meter dengan ia dalam lenganku. Dia memejamkan mata dan berkata dengan lembut,
 jangan beritahu ank kita tentang perceraian. Aku mengangguk, merasa sedikit kesal. Aku melepaskan ia di pintu.
 Ia pergi menunggu bas untuk bekerja. Aku pergi sendiri ke pejabat. Pada hari kedua, bagi kami terasa lebih mudah.
 Dia bersandar di dadaku. Aku bisa mencium wangi dibajunya. Aku menyedari bahawa aku sudah lama tidak mengamati wajahnya
..Aku menyedari bahawa ia tidak muda lagi. Ada kerutan halus di wajahnya, rambutnya beruban! Pernikahan kami telah
mengorbankannya. Sebentar aku bertanya-tanya apa yang telah aku lakukan padanya. Pada hari keempat, ketika aku
 mengangkatnya, aku merasakan perasaan intim kembali. Ini adalah wanita yang telah memberikan sepuluh tahun hidupnya
 untuk aku. Pada hari kelima dan keenam, aku menyedari bahawa rasa keakraban kami tumbuh lagi. Aku tidak memberitahu
Dew tentang ini.  Suatu pagi dia sedang memilih apa yang akan dipakainya. Dia cuba beberapa helai gaun tapi tidak ada
 yang sesuai dengannya. Lalu ia menghela nafas," semua baju aku telah menjadi lebih besar." Tiba-tiba aku menyedari
bahawa dia telah menjadi sangat kurus, itulah alasan mengapa aku boleh mendukungnya dengan lebih mudah.
AKu  menceritakan kepada Dew tentang keadaan perceraian kami.. .Dia tertawa keras dan berfikir
itu tidak ada gunanya. Tidak peduli apa yg bakal terjadi, ia harus menghadapi perceraian, dia mencemuh ..
 Aku mula rasa bersalah... dia telah menanam begitu banyak rasa sakit dan kepahitan di dalam hatinya.
 Tanpa sedar aku menghulurkan tangan dan menyentuh kepalanya. Anak kami masuk pada saat tersebut
dan berkata, Pa, sudah waktunya mendukung mama keluar. Baginya, melihat papanya sedang mendukung
mamanya keluar menjadi bahagian penting dari hidupnya. Isteri aku memanggil anak kami untuk datang
 dan memeluknya erat. Aku membalikkan wajah,aku pergi kerana aku takut aku akan berubah fikiran
di saat terakhir. Aku kemudian menyanggahnya dilenganku, berjalan dari bilik tidur ke ruang tamu.
Tangannya merangkul leherku lembut dan alami. Aku mendukung badannya dengan kuat seperti hari
 perkahwinan kami. Tetapi berat badannya jauh lebih ringan membuat saya sedih. Pada hari terakhir,
 ketika aku memeluk tubuhnya, aku hampir tidak boleh bergerak selangkah. Anak kami telah pergi ke
 sekolah. Aku memeluknya dengan kuat dan berkata,aku tidak menyedari bahawa kehidupan kita begitu
mesra. Aku pergi ke pejabat .... melompat keluar dari kereta cepat tanpa mengunci pintu. Aku takut
 terlambat dan akan membuat saya berubah fikiran ... aku menaiki tangga. Dew membuka pintu dan aku
berkata kepadanya, "Maaf Dew, aku tidak ingin bercerai dengannya". Dia menatapku, hairan, dan
kemudian menyentuh dahiku .. Adakah kanu demam? Katanya. Aku pindah tangannya dari kepalaku.
Maaf, Dew, aku berkata, aku tidak ingin bercerai. Kehidupan rumah tanggaku membosankan disebabkan
ia dan aku tidak menghargai hidup kami, bukan kerana kami tidak saling mencintai lagi. Sekarang aku
 menyedari bahawa 'Sejak aku membawa dia ke rumah aku pada hari perkahwinan kami aku perlu memeluknya
sampai kematian memisahkan kami.' Dew tiba-tiba bangun. Dia memberikan tamparan keras dan kemudian
 menghempas pintu dan menangis. Aku menuruni tangga dan pergi. Aku singgah di kedai bunga di tepi jalan,
 aku menempah karangan bunga untuk isteri aku. Peniaga itu bertanya padaku apa yang harus ditulis pada
kad itu. Aku tersenyum dan menulis, "aku akan membawa kamu keluar setiap pagi sehingga kematian memisahkan
 kita" Malam itu aku tiba di rumah, bunga di tanganku, senyuman di wajahku, saya berlari menaiki tangga,
 hanya untuk mencari isteriku di tempat tidur.Alangkah aku menyesalnya setelah dia telah pergi buat selama-lamanya
 (mati). Mungkin dia terlalu kecewa dengan keputusanku menceraikannya.. 
The small details of your lives are what really matter in a relationship. It is not the mansion, the car, property,
 the money in the bank. These create an environment conducive for happiness but cannot give happiness in themselves.
So find time to be your spouse’s friend and do those little things for each other that build intimacy. Do have a real
happy marriage!
   Ramai org yg gagal dlm hidup adalah orang-orang yang tidak menyedari betapa dekatnya mereka dengan keberhasilan
saat mereka menyerah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...